آشنایی با مهندسی مکاترونیک

علم مهندسی مکاترونیک یک مجموعه‏ ی بین‏ رشته ‏ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‏ های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مولکولی ( از نانوشیمی و بیولوژی) پدید آمده‏ است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‏های ساده ‏تر، ارزان‏تر، راحت‏ تر و انعطاف‏ پذیرتر دست یابیم.
مکاترونیک (یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک) تلفیق سه رشتهٔ مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی – الکترونیکی – کنترلی و نرم افزار داشته باشددانشگاه واترلو. واژه ‏ی مکاترونیک توجه شما را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می‏کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان‏رشته‏ های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‏های ترکیبی به خدمت بگیرد.

مهندسی مکاترونیک
تاریخچه
– آقای تسورو موری یک مهندس ژاپنی شرکت یاسکاوا، در سال ۱۹۶۹ میلادی واژه‏ی مکاترونیک را ابداع کرد و به ‏کار برد. واژه‏ ی مکاترونیک جایگزین واژه‏ ی سیستم‏های الکترومکانیکی شد و تا حدی کمتر هم به‏ جای مهندسی کنترل و اتوماسیون به‏ کار گرفته ‏می‏شود.

توصیف
علم مهندسى سایبرنتیک، با مسأله ‏ی مهندسی کنترل سیستم‏های مکانیکی سر و کار دارد. مکاترونیک برای کنترل یا تنظیم چنین سیستم‏هایی به‏ کار گرفته می‎شود(نظریه کنترل، یا به فارسی نظریه کنترل را ببینید). با پیوست ماژول‏های مکاترونیک، اهداف تولید دست‏ یافتنی می‏شود. همچنین قابلیت در دسترس‏ بودن و انعطاف ‎پذیری در مجموعه‏ ی تولید به‏ دست می‏آید. تجهیزات تولید مدرن شامل ماژول‏های مکاترونیکی می‏شود که بر مبنای یک ساختار کنترلی هدفمند، در کنار یکدیگر قرار گرفته ‏اند. شناخت ‏شده ‏ترین ساختارها عبارتند از: ارتباط زنجیره‏ای و ترکیبی. روشهایی برای دست‏یابی به یک اثر فنى به وسیله الگوریتم‌هاى کنترل بیان می‏شوند، که ممکن است از روشهاى ساخت‏ یافته در طرح استفاده شود یا خیر. در رشته‏ ی مکاترونیک، ‌سیستم‌های هایبرید مهم شامل: سیستم‏های تولید، راه ‏اندازهای هَمـکُـنِشی، روبات‏های اکتشاف فضایی، زیرسیستم‌هاى خودکار از قبیل سیستم‌هاى ترمزگیرى ضدقفل، همچنین تجهیزاتی پر کاربرد در زندگی روزانه‏ ی ما، از قبیل دوربین‌هاى عکاسى با قابلیت تنظیم خودکار تصویر، ویدئو، دیسک‏های سخت، پخش‏ کننده‏ های لوح فشرده، ماشین‏های لباسشویی و … می‏شود. یک فرد با درجه مهندسى مکاترونیک، معمولا درس‏هایی در موضوعات ریاضیات مهندسى، مکانیک، طراحی اجزای ماشین، طراحی مکانیکى، ترمودینامیک، مدارات و سیستم‏ها، الکترونیک و مخابرات، نظریه کنترل، برنامه‏نویسی، پردازش سیگنال‏های دیجیتالی، مهندسی قدرت، روباتیک را می‏گذراند و معمولا یک پایان ‏نامه در سال آخر خواهد داشت.

تعداد صفحات ۴

دانلود کامل مطلب از لینک زیر:

XML

درباره ی kahroba

profile avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.