مطالعه ای روی سیستمهای برق رسانی مترو
کد مقاله: KNO-1104-4601
نویسندگان : علیرضا محمودی فرد،طاها غفوری
کلیدواژه ها:
مترو ،مگلو ، برق رسانی ، سیستم ، تامین انرژی
چکیده:
این مقاله به بررسی سیستمهای برقرسانی مورد استفاده در راهآهن مترو پرداخته و بر روشهای مختلف تأمین انرژی و مکانیسمهای عملیاتی آنها تأکید دارد. سیستمهای برقرسانی، شامل برقرسانی از طریق خطوط بالاسری (OLE)، سیستم ریل سوم و سیستم های ذخیرهسازی انرژی درونبرد (OESS) میباشد. سیستم OLE که عمدتاً در شبکههای ریلی پرسرعت و فواصل طولانی استفاده میشود، دارای بازده انرژی بالاتر، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و هزینههای نگهداری کمتر است. سیستم ریل سوم که برای خدمات مترو شهری مناسب است، زیرساخت فشردهتری دارد، اما با محدودیتهای ایمنی و ولتاژ روبروست. سیستمهای ذخیرهسازی انرژی درونبرد مانند باتریهای پیشرفته و ابرخازنها، با امکان بازیابی انرژی ترمز، بهرهوری انرژی را افزایش داده و حرکت در بخشهای غیربرقی را ممکن میسازند. سیستمهای برقرسانی هیبریدی با ترکیب منابع مختلف انرژی، هزینهها و مصرف انرژی را بهینه میکنند. این مقاله، مزایا و محدودیتهای هر سیستم را بررسی کرده و بر نقش آنها در توسعه حملونقل پایدار تأکید دارد؛ همچنین، مقایسهای میان سیستمهای جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) ارائه شده و تکامل فناوری های کشش برقی مورد بحث قرار گرفته است؛ در نهایت، مقاله اهمیت پیشرفتهای فناورانه را در دستیابی به سیستمهای ریلی کارآمد و سازگار با محیطزیست برجسته میکند.