بررسی تفاوتهای سیستم فنربندی و آیرودینامیک خودروهای فرمول یک با خودروهای هیبریدی و مدلسازی یک سیستم تعلیق بهبود یافته در نرم افزار MATLAB
کد مقاله: KNO-1101-4303
نویسنده : علیرضا محمودی فرد
کلیدواژه ها:
آیرودینامیك، خودرو هیبریدی، سیستم تعلیق، طراحی سازه، فرمول یك، مدل آشفتگی SST
چکیده:
بارهای آیرودینامیكی تولید شده در یك بال در طراحی ساختاری آن، بسیار مهم است. هنگامی که بالهای چند عنصری با دستگاه های نوك بال انتخاب میشوند، شناسایی و کمی کردن رفتار ساختاری آنها برای جلوگیری از تغییر شكلهای نامطلوب که عملكرد آیرودینامیكی را کاهش میدهند، ضروری است. این تحقیق با استفاده از روشهای عددی (دینامیك سیالات محاسباتی و تجزیه و تحلیل اجزای محدود)، با استفاده از روشهای اعتبارسنجی جامع برای اطمینان از صحت نتایج و ارزیابی عدم قطعیت آنها، این سوالات را بررسی میکند. در مرحله اول، یك بررسی کامل از چهار پیكربندی خط پایه، با استفاده از معادلات میانگین ناویر-استوکس (انتقال تنش برشی) برای تجزیه و تحلیل و تعیین کمیت مهمترین پارامترهای آیرودینامیكی و k-SST رینولدز و مدل آشفتگی ساختاری انجام میشود؛ چندین پیكربندی ساختاری، از جمله مواد مختلف )آلیاژهای فلزی و دو کامپوزیت تقویتشده با الیاف طراحی شده ( تحلیل می شوند؛ علاوهبر این، ثابت شده ا ست که ا صل برهمنهی، یك روش عالی برای اجرای طرحهای ساختاری با کارایی بالا است؛ تاثیرات ناهمواری سطح جاده بر روی پایداری خودرو و راحتی سفر، از دیرباز مورد توجه محققان و صناین خودروسازی بوده است.بدین منظور مدلسازی ارتعاشی خودرو با استفاده از مدلهای ریاضی به منظور کاهش ارتعاشات ناخواسته خودرو در تحقیقات اخیر مورد توجه قرار گرفته است . در این مقاله تلاش گردیده است تا با مقایسه سیستم های تعلیق خودروهای مسابقه ای فرمول یك و خودروهای کم مصرف هیبریدی از نظر حرکت ارتعاش عمودی و کله زنی خودرو و …و همچنین ارائه یك شبیه سازی، نوعی سی ستم تعلیق بهبود یافته با طول عمر بالا، نشان داده شود.